• Blogi
  • Kohteet
  • Kuvat
  • About

(c) Matti Remonen
All Rights Reserved


5
touko
2013

Jos metsään haluat mennä nyt…



Yli kuukausi mennyt ilman yhtään blokimerkintää. Jotenkin on valokuvaus- ja muullakin rintamalla ollut hiljaiseloa, eikä oikein mitään raportoitavaa ole tapahtunut.

Kevättä sai odottaa hampaat irvessä ja usko alkoi ainakin minulta loppumaan, kun yöpakkaset ja ajoittaiset lumisateet nollasivat sen vähän mitä aurinko ehti päivällä sulattamaan. Mutta tulihan se kevät ja lähtiväthän ne lumet viimein. Vappuakin päästiin viettämään, vaikka olikin melkoisen kylmää. Eipähän tarvinnut grillillä roikkua pikkutunneille, vaan pääsi kotiin lämmittelemään jo iltauutisten aikoihin.

Kona HeiHe

Kona ennen ja nyt

Säiden lämmitessä olen lämmitellyt myös vanhaa harrastusta: polkupyöräilyä. Ja tietysti tämäkin pitää viedä tekniikan ja teknologian kautta, eikä missään tapauksessa liikunnan ehdoilla. MInullahan on pyöriä parikin kappaletta: etujousitettu titaanirunoinen Kona HeiHei (vm -93 tai -94) sekä täysjousitettu Marin RiftZone vuodelta -97. Konan olen ostanut tämän vuosituhannen puolella Vartiokylän pyörähuollosta ja siitä joskus myöhemmin. Marinin sen sijaan ostin aikanaan Velosportista rakenteluaihioksi: purin uudesta pyörästä kaikki osat ja rakensin sen uudelleen paremmilla osilla.

cdale-2Marinissa on sittemmin harmittanut se, ettei siihen saa levyjarruja. Joten kun netissä oli ilmoitus myytävästä Cannondale Gemini-täysjoustosta, iskin siihen kiinni kuin sika tummaan ruisleipään. Suunnitelmana tietenkin rakentaa pyörä uudelleen vain runko säilyttäen. Ja näin sitten teinkin. Sitä ennen tosin rakensin Henkan fillarin uudestaan vaihtaen siihen kaikki osat. Henkallehan on aikanaan ostettu GT Avalanche 3.0, jossa oli jotkut halpis-Acerat osasarjana. Nyt tilasin netin ihmemaailmasta siihenkin kunnon tavaraa: Deore-osasarjan kokonaisena. Henkan osalta pyörä pura ja kokoa vei yhden viikonlopun, joten joku osa vanhoista taidoista oli tallella. Ja mikä parasta: kaikki työkalut. Tavoilleni uskollisena olin aikanaan ostanut kaikki mahdolliset pyörän huollossa tarvittavat työkalut mukaan lukien huoltotelineen, joten työkaluista homma ei ainakaan jäänyt kiinni.

Marin RiftZone

Marin RiftZone silloin ennen

Cannondale Gemini

Cannondale Gemini as of today

Cännäri ei sitten ollutkaan yhtä nopea rasti. Tähän mennessä siihen on tainnut palaa pari viikonloppua ja parit illat päälle. Nyt pyörä on ajokunnossa ja koeajolenkkikin on heitetty. Täytyy sanoa, että sadan läskikilon vinttaaminen metsässä mäkiä ylös ja alas ei ole valkoisen miehen hommaa. Siksi kai Afrikassa käytettiinkin kantajia… Henki meinasi kyllä – jos ei mennä – niin ainakin loppua. Koeajo todisti, että pyörä on 98% valmis: takajarru pitää vielä ilmata ja takaiskariin hankkia löysempi jousi. Satulan vaihtokin tullee kysymykseen.

Ja mitä tuohon sitten laitettiin:

– runkona Cannondale Gemini vm. 2007 (tai 2006) Handmade in USA…
– etuhaarukka Marzocchi Bomber 66 vf2 @170mm vm. 2006
– takaiskari Manitou 650/2.25 -jousella (liian stydi mulle, menee vaihtoon). Takajousto valittavissa joko 150 tai 170 mm
– vaihtajat ja vaihteensiirtäjät Shimano XTR (etuvaihtaja uusi, muut vanhasta fillarista vm. 1997)
– vaihteisto 3 x 8, ajamaton XT-takapakka vuodelta 2000 tjsp (mulla on noita varastossa ;) )
– kammet Shimano Deore XT Hollowtech vuodelta 2007 (vähän ajettu, siirretty vanhasta)
– polkimet Shimano DX 636 vuodelta -99 tjsp, näissä sekä lukot että platform. Pahoittelen väriä ;)
– jarrut Magura MT8 (uudet), edessä 180mm ja takana 160 mm levy
– kiekot Mavic DeeMax vm 2009 (ajamattomat) edessä 20mm ja takana 15/135mm akseli
– Renkaat Contin Race King 26″/2.20 (uudet)
– hissitolppa KS LEV 400/100@27.2
– satula vanhasta fillarista, mennee vaihtoon



Tagged - Cannondale Gemini, Kona HeiHei, Marin RiftZone


Previous Post
Aavelaiva Sipoossa...
Next Post
Hanaa Mi... tai Hanami




Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fifteen + thirteen =